کنسانتره آهن

معنای کنسانتره آهن چیست؟

معنای تحت الفظی و البته صحیح کنسانتره ” متراکم یا فشرده شدن ” در زبان فارسی است، بدین منظور که فرآورده حاصل از چندین ترکیب غنی دیگر تشکیل شده است. پس کنسانتره آهن یکی از محصولات ثانویه ساخته شده از سنگ آهن است که به شکل پودری بوده و به منظور بالا بردن عیار سنگ آهن از آن استفاده می‌شود و از انواع سنگ آهن همچون مگنتیت و هماتیت به دست می‌آید.

مشخصات عمومی کنسانتره سنگ آهن

کنسانتره آهن به رنگ سیاه بوده و در صنایع ذوب آهن برای تولید انواع گندله آهن، آهن اسفنجی و یا سایر محصولات فولادی از آن بهره گرفته می‌شود. کنسانتره آهن به علت نداشتن مواد مضر و اضافی و آسیب زننده به محیط زیست، از لحاظ صرفه‌جویی در زمان و هزینه در تولیدات صنایع نقش مهمی را ایفا می‌کند. لازم به ذکر است که کنسانتره آهن به عنوان محصولی غیرسمی، غیرقابل اشتعال و غیرقابل انفجار به صورت فله‌ای از طریق راه آهن یا از طریق دریا قابل حمل و نقل است.

کنسانتره سنگ آهن و اهمیت تولید آن

در عصر حاضر نیاز به انواع آهن و محصولات فولادی روز به روز در حال افزایش است و در مقابل کیفیت سنگ آهن‌هایی که استخراج می‌شود روز به روز کمتر می‌شود. تولید کنسانتره آهن اولین قدمی است که برای فراوری سنگ آهن برداشته می‌شود.

سنگ آهن متشکل از کانی‌های مختلفی بوده که همه آنها دارای ترکیب‌های آهن است. جهت فرآوری سنگ آهن دو گزینه در دسترس است.

اولی تولید سنگ آهن دانه بندی شده و دومی تولید کنسانتره سنگ آهن

سنگ آهن دانه بندی شده به شکل خشک تولید می‌گردد که در این روش، با استفاده از فرآیندهای مغناطیسی آهن پرعیار از مواد زاید و کم عیار جدا می‌شود. در تولید کنسانتره آهن از روش‌های به‌روزتری استفاده می شود تا عیار سنگ آهن بیشتر شود. تولید سنگ آهن دانه بندی شده به روش مکانیکی و مغناطیسی است که در آن از آب استفاده نمی‌شود. سنگ آهن دانه بندی شده عیار بالایی نداشته و در سامانه‌های احیای مستقیم کاربردی ندارد ولی در کوره‌های بلند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بر خلاف آهن دانه بندی شده، همانطور که گفته شد برای تولید کنسانتره آهن از متدهای به روزتر و پیشرفته‌تر استفاده می‌‌شود که عیار آهن را افزایش داده و به اندازه قابل قبولی می‌رساند. 

 

مزایای کنسانتره آهن چیست؟

از اوایل انقلاب صنعتی در اروپا، یکی از بخش‌های مهم صنایع، تولید فولاد شد. با افزایش تولید فولاد و در واقع مصرف سنگ آهن، تولید کنسانتره نیز افزایش پیدا کرد. فرآوری سنگ آهن و تولید کنسانتره سنگ آهن برای استفاده در صنایع از مزایای مختلفی برخوردار است. کاهش در هزینه تمام شده ذوب و انرژی که در طی فرآیند تولید فولاد بسیار موثر است، یکی از مزایای استفاده از کنسانتره سنگ آهن است. از فواید دیگر کنسانتره آهن می‌توان به پایین آوردن هزینه تصفیه و کاهش آلودگی اشاره کرد.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها